A&B Groep Blog | Our Telecom and ICT experiences

15 Jaar ervaring in Telecom. Ken je de Kermit van PTT Telecom nog?

Posted by Ron Rijkenberg on Tue, Jun 17, 2014

Dit jaar vier ik samen met mijn team het 15 jarig bestaan van A&B Groep. Time flies when you're having fun! In november 1999 begon ik samen met mijn toenmalige compagnon in Rotterdam. We bestonden uit 2 enthousiaste adviseurs en 1 persoon op kantoor. Was één van de collega's afwezig dan werd de telefoon doorgeschakeld naar onze mobiele telefoon. We waren net overgestapt van ATF3 (ATF stond voor autotelefoon-netwerken) naar GSM, wat een wereld. Tijd voor een terugblik. 

Nu 15 jaar later werk ik met een team van 24 mensen. Wat is er toch veel veranderd én zeker in de wereld die Telecom heet. 

Focus op vaste telefonie-aansluitingen in de jaren negentig.

Toen we begonnen lag de focus vooral op het bellen met vaste telefoonaansluitingen. Vooral internationaal opererende bedrijven, hadden een enorme kostenpost te pakken, doordat er veel gebeld werd naar het buitenland. Telefoneren naar de USA ging destijds voor fl. 1,21 per minuut. Vaak voor meer dan fl. 10.000,- per maand. De trend destijds, was dat er naast PTT Telecom (het huidige KPN) ook allerlei alternatieve telecomaanbieders als paddenstoelen uit de grond schoten. Tegelijkertijd zag je diezelfde telecom providers ook weer binnen afzienbare tijd verdwijnen. 

Versatel, het huidige Tele2, stond in de kinderschoenen. COLT stond in de steigers en het bedrijf dat nu Verizon heet in Nederland, bracht diensten op de markt onder de naam MCI Worldcom.  

Op enig moment hebben we de telecomaanbieders van vaste telefonie in Nederland inzichtelijk gemaakt. Let op het waren er destijds ruim 160!

1999 Mobiel bellen? Ik zie er het nut niet van in!

Bekijk het volgende filmpje eens. In 1999 stelde documentairemaker Frans Bromet de vraag aan willekeurige voorbijgangers. Heeft u een mobiele telefoon? De antwoorden zijn hilarisch!

Mobiel Bellen in 1999! Ik zie er het nut niet van in!

Bij A&B Groep gebruikten we een mooie nieuwe aangeschafte fax, voor het bevestigen van orders en opdrachten bij klanten. Iedere dag telebankieren via een aparte analoge lijn en los modem. Dit modem was direct aangesloten op een pc die alleen voor die activiteiten gebruikt werd.

Herken je deze nog? De Kermit van PTT Telecom.

Als we nu even geen internetbereik hebben, dan is er paniek. We zijn dan namelijk niet meer bereikbaar en kunnen ons werk niet meer doen. In 1992 introduceerde PTT Telecom de Kermit, het latere Greenpoint (van 1992 tot 1999). In 1999 was je blij dat je niet meer met een ‘Kermit’ hoefde te werken, want met diezelfde Kermit kon je namelijk alleen op specifieke parkeerplaatsen langs de rijkswegen en treinstations bellen. Bij de introductie van deze Greenpoints liet de dekking ook te wensen over. 

De Kermit van PTT Telecom 250x364

Start van een nieuw focusgebied: Mobiele telefonie.

De begin jaren van 2000 bleef de focus bij A&B Groep op vaste telefonie. We konden bedrijven enorme besparingen laten realiseren door simpele aanpassingen. Hierbij werd alleen gekeken naar de uitgaande gesprekskosten. Later kwamen er ook alternatieven voor de feitelijke netlijnen. Overstappen van de ene naar de andere telecomaanbieder werd mogelijk! Hierdoor bespaarde organisaties niet alleen op de uitgaande gesprekken, maar zeker ook op de vaste maandelijkse kosten. 

De datanetwerken ontwikkelde zich in rap tempo. Het werd mogelijk om bedrijven aan elkaar te koppelen met steeds betaalbaardere verbindingen. Niet alleen in Nederland, maar door heel Europa! Ondertussen konden we in steeds meer landen met GSM bellen. Ook daarin ontwikkelde zich een nieuwe markt. 

Na 2 jaar gevestigd te Rotterdam, besloten we in 2001 terug te keren naar Roosendaal. Niet alleen vanwege de lagere huurprijzen van kantoorpanden, maar ook vanwege de groei van onze organisatie. We konden meer medewerkers aannemen en vanwege onze eigen woonplaatsen bleek Roosendaal de beste locatie. 

Verdere groei en samenwerking met internationale partners zoals IBM.

Nu 15 jaar later, zijn we in totaal met 24 medewerkers en heeft A&B Groep zich ontwikkeld tot toonaangevend consultancy bedrijf. We leveren diensten aan bedrijven over de hele wereld. Een aantal specialismes op een rij:

Van analyses, rapportages naar onderbouwd advies

Wij kennen de markt van vaste telefonie, datanetwerken en mobiele telefonie. Door de jarenlange ervaring zijn we in staat gebleken te overleven, daar ben ik trots op. Zelfs in deze razendsnel veranderende telecommarkt. Nu zijn we in staat om bij nationale en internationale bedrijven het telecomverbruik te analyseren, inzichtelijk te maken en te optimaliseren. Het allerleukste vind ik – en mijn collega consultants - de complexe situaties zoals bijvoorbeeld projecten waarbij alle disciplines door elkaar lopen en over de diverse landsgrenzen heen gaan. 

Van telecom analyses naar onderbouwd advies!

Ontwikkelen van een eigen Telecom Expense Management tool

Voor de projecten die we destijds verzorgden, hebben we een eigen rapportage softwareprogramma ontwikkeld, Behaviour Based Management Software (BBMS). Deze tool hebben we ingericht op basis van de vragen die wij kregen en de ontwikkelingen in de telecombranche. Innovatie is ons niet vreemd, want zelfs tot op de dag van vandaag ontwikkelen we BBMS verder. Het vormt de ruggengraat  van onze advies en consultancy diensten.

Wij zien echter een softwarepakket als BBMS niet als product of dienst. Het grote verschil met collega consultancy bureaus is, dat voor ons het doel van de TEM tool nooit is geweest om dit als softwarepakket zelf in de markt te zetten. Wij zien de tool meer als een hulpmiddel. Rapportages zijn prima, maar welke informatie valt daar uit te herleiden? Het gaat juist om de concrete adviezen die voortvloeien uit de rapportages. En hoe je dergelijke adviezen binnen je organisatie kunt implementeren. Daar zit te toegevoegde waarde. Van rapportage naar onderbouwd advies én implementatie.

Contractonderhandelingen met de telecomproviders

Eén van de leukste onderdelen van mijn werk is het onderhandelingsspel met de telecomaanbieders. Belangrijkste daarin is dat ik namens de klant spreek en mijn onafhankelijke status bewaak. In de Request for Proposal trajecten onderhandelen en kopen we contracten in voor onze klanten, op basis van kennis en ervaring. Net als de overige onafhankelijke consultants van A&B Groep zorg ik ervoor dat alles netjes en geordend achtergelaten wordt, nadat onze diensten uitgevoerd zijn.

 

Telecom contract onderhandelingen

Vanuit A&B Groep hebben we er altijd voor gekozen om daadwerkelijk onafhankelijk te zijn en te blijven. Dit betekent dat onze klanten ons betalen voor het verlenen van onze diensten. Daardoor kunnen we objectief en scherp blijven én namens de klant contractonderhandelingen voeren. Uiteindelijk is dat waar onze klanten ons voor inzetten.

Uitbreiding met een tweede zelfstandige organisatie.

Als een telecombeheerder van het bedrijf zelf niet in staat is om het operationeel beheer van zijn/haar contracten te verzorgen, dan bestaat de kans dat, binnen enkele maanden, de aandacht voor telecom en de contracten verslapt. Die ervaring leerde ons, dat een nieuwe dienst / service wenselijk was. Wij noemen dat ook wel “Managed Services”. We zeggen niet voor niets tegen dezelfde klanten, houdt u zich bezig met uw core business, dan zorgen wij voor uw Telecom Management. Deze zogenaamde Managed Service dienst is ondertussen uitgegroeid tot een volledige opererende Support Desk. Deze afdeling en de afdeling met onze Telecom Expense Management diensten hebben we 2 jaar geleden ondergebracht in een nieuwe entiteit “De Telecompartner”.

Ondertussen is “De Telecompartner” uitgegroeid tot een zelfstandig opererend partnerbedrijf. Wederom een mijlpaal binnen de 15 jaar dat we bestaan.

De Telecompartner de telecom service partner van A&B Groep

Met 15 jaar expertise een strategische samenwerking met IBM

Door 15 jaar telecom ervaring én door uitdagingen niet uit de weg te gaan, ben ik best wel trots dat we nu al jaren een samenwerking hebben met IBM. Het grote IBM.

Wat kan A&B Groep nou voor toegevoegde waarde bieden aan een groot bedrijf als IBM zou je zeggen?

Uit onze samenwerking blijkt de toegevoegde waarde van A&B Groep substantieel is. De Telecom Expense Management Software van IBM is Rivermine, dé absolute wereldwijde speler. Daar waar IBM groot is met soft- & hardware, blijkt de specialistische en gedetailleerde telecom marktkennis van A&B Groep een perfecte aanvulling.

IBM heeft klanten over de hele wereld. Bedrijven in de grootzakelijke markt. De combinatie van het IBM software platform en de marktkennis en TEM tool van A&B Groep maakt het voor ons mogelijk om ervaring op te doen in beide speelvelden. Van het medium tot het large segment.

Een rollercoaster van 15 jaar en een fantastische groep klanten!

Ik kan deze 15 jaar oprecht samenvatten als een rollercoaster waarin de A&B Groep collega’s van lokale adviseurs en pioniers, uitgegroeid zijn tot volwaardige consultants en experts.

Maar eigenlijk vind ik het nog belangrijker om te eindigen met de gedachten aan 15 jaar werken met gewaarde klanten en partners. Want elk traject, bij wat voor een klant dan ook, is een prachtige uitdaging. De samenwerking met en klanten vind ik het allerleukste. 

CTA WP TEM

Tags: Telecom Expense Management, Telecom, factuurcontrole, besparen op telecom, Telecom Expense Management software, contract optimalisatie